Når man skal skaffe god rekruttering
Hvordan skaffer man egentlig de bedste medarbejdere?
Det spørgsmål befinder sig for mig på linje med det gyldne spørgsmål: Giv mig opskriften på, hvordan jeg skriver en sang, der bliver et stort hit.
Hvis alle kunne det, ville der ikke være plads på hitlisterne, men derfor tilstræber de fleste musikskrivere efter at evne dette.
I mit virke som virksomhedschef er jeg også på jagt efter de bedste ansatte til min virksomhed, og det er jeg konstant af flere årsager:
– Jeg vil distancere mig fra de andre virksomheder, der beskæftiger sig med samme felt.
– Udviklingen fordrer, at hvis jeg altid vil være på forkant og fremtidssikre min virksomhed, må jeg hele tiden tilpasse min virksomhed derefter og således ansatte dem, der både gør virksomheden tidssvarende og som fremtidssikrer den.
– De bedst egnede kandidater til at besidde stillingerne fortjener også at blive udfordret og belønnet derefter.
De er disse tre hovedparametre, jeg altid har in mente, når jeg vil rekruttere nye medarbejdere, og der findes mange metoder til, hvordan man finder disse.
Som tidligere nævnt ville jeg ønske, at jeg lå inde med den forkromede plan og strategi, jeg altid ville kunne konsultere, når jeg skal finde nye ansatte derude, men som musikbranchen også må sande konstant, så udvikler branchen sig også, så musikken skal tilpasses derefter.
Og det er jo, qua mine ovennævnte punkter, også disse aspekter, der gør, at de “bedst egnede” kandidater kan være lidt af en flyvsk formulering, der kan være svær at holde styr på.
Jeg vil godt afsløre, hvordan jeg tidligere har gjort, når jeg skulle forsøge at finde frem til de nye bedste hænder og klogeste hoveder til at bestige eksisterende eller netop oprettede stillinger.
Jeg lod beskeden gå ned ad rangstigen og fik alle fra HR-afdelingen til rengøringspersonalet det at vide, at vi ledte efter en kandidat til en bestemt position.
Den besked lod sig sive ud i miljøet, og i langt de fleste tilfælde var det da også en nuværende medarbejdere, der kunne udpege en passende kandidat.
Det er nemlig ikke helt forkert, når man siger, at den bedste metode til at skaffe sig et job er ved at netværke og udnytte ens forbindelser.
I langt de fleste situationer ramte vi også rigtigt, hvis jeg selv skal sige det, når vi ansatte nye personer, men det giver også sig selv, at disse medarbejdere, der fandt frem til de nye kandidater, brugte deres fritid på at lede efter dem – og ofte skete det passivt, hvis de lige kom i tanke om en konkret person.
Derfor savnede jeg en større sikring i at vide, at jeg kunne konsultere en enhed, der altid ville udføre arbejdet med at finde frem til de bedste personer til min virksomhed ved at have forståelse for mit firma og vores visioner, samtidig med at de havde fingeren på pulsen til at finde de rette kandidater.
Det lykkedes mig heldigvis at finde sådan et sted, der dedikerer deres aktive tid til blandt mange andre gode servicer at finde de egnede kandidater til ens specifikke virksomhed.
Steder hedder – passende nok – Dedikation.dk, og jeg har brugt dem lige siden, jeg opdagede stedet, og der skal lyde den varmeste anbefaling herfra, at du som virksomhedsejer også benytter dem til blandt andet at rekruttere nye medarbejdere.